Langkah Dubai untuk Menjatuhkan PM Anwar - Bagaimana Rancangan Mahathir-Daim Membelanjakan RM750 Juta Gagal Setelah Wang Lesap


Rancangan jahat dan khianat Perikatan Nasional (PN) untuk melihat perubahan kerajaan Anwar sebelum Krismas 2023. Namun, pada 22 Disember, Ketua Menteri Sarawak dan pemimpin GPS, Abang Johari Openg bertemu dengan Anwar Ibrahim, memberi jaminan kepada Perdana Menteri bahawa GPS tidak berminat untuk menjatuhkan Kerajaan Pusat. Pertemuan di Putrajaya adalah satu perkara besar.

Putrajaya adalah tempat Pejabat Perdana Menteri. Jika benar PM Anwar berada di ambang kehilangan kuasa, dia akan terbang merentasi Laut China Selatan ke Borneo untuk bertemu Abang Johari dan bukannya sebaliknya. Ingat bagaimana Anwar mengambil penerbangan peribadi untuk bertemu dengan Abang Johari pada Jun 2020 dalam usaha untuk mengumpul sokongan menjadi Perdana Menteri ke-9, namun usahanya tidak berhasil?

Sehari selepas bertemu Abang Johari, Perdana Menteri memberitahu wartawan bahawa sebarang rancangan untuk mengubah kerajaan adalah mustahil tanpa sokongan daripada Sarawak dan Sabah. Ini kerana kedua-dua negeri Borneo merupakan pihak paling penting untuk membentuk kerajaan. Jadi, tidak benar bahawa hanya UMNO yang memiliki 'kuasa' itu.

Pilihan Raya Umum November 2022 yang menyaksikan Parlimen 'tergantung' melihat gabungan Pakatan Harapan (PH) yang dipimpin Anwar bekerjasama secara menakjubkan dengan musuh bertukar sekutu, Barisan Nasional (BN) untuk membentuk Kerajaan Perpaduan. Langkah bijak tersebut telah membuat Perikatan Nasional terdiam kerana mereka tidak pernah menyangka Pakatan dan Barisan boleh bekerjasama. Walau bagaimanapun, terdapat kombinasi-kombinasi lain untuk membentuk kerajaan:

Pakatan Harapan (82) + GPS (22) + GRS (6) + Warisan (3) = 113 kerusi

Pakatan Harapan (82) + Barisan Nasional (30) = 112 kerusi

Pakatan Harapan (82) + Barisan Nasional (30) + Warisan (3) = 115 kerusi

Pakatan Harapan (82) + Barisan Nasional (30) + GPS (22) + GRS (6) = 140 kerusi

Perikatan Nasional (73) + Barisan Nasional (30) + GPS (22) + GRS (6) = 131 kerusi

Memang, BN telah menjadi penentu selepas Pilihan Raya Umum ke-15, kerana tanpa BN, sukar bagi PH atau PN membentuk kerajaan baharu. Tetapi tidak seperti PN, PH mempunyai strategi lain yang tidak dimiliki PN - bergabung dengan GPS (Gabungan Parti Sarawak) dan GRS (Gabungan Rakyat Sabah) bersama bekas sekutu, Warisan untuk membentuk kerajaan.

Ringkasnya, PH boleh bekerjasama dengan BN atau negeri-negeri Borneo untuk membentuk kerajaan dengan majoriti mudah dalam Parlimen. Namun, perkara yang sama tidak boleh dikatakan tentang PN, rejim pintu belakang sebelum ini yang mesti bekerjasama dengan BN dan Sarawak. PN dan BN bersama hanya mempunyai 104 ahli Parlimen, kurang 8 ahli Parlimen.

Pertemuan Abang Johari dengan Anwar Ibrahim pada 22 Disember pada dasarnya menutup pintu kepada percubaan terdesak tiga bekas Perdana Menteri yang merancang untuk menjatuhkan kerajaan - "Langkah Dubai". Cubaan baharu itu adalah usaha lama yang tidak berjaya, didedahkan oleh J-Kom (Jabatan Komunikasi), yang merupakan agensi komunikasi kerajaan.

Rupanya, cubaan rampasan kuasa sekali lagi melalui pintu belakang, yang diatur oleh Presiden Bersatu, Muhyiddin Yassin dan Presiden PAS, Hadi Awang, diadakan di ibu kota Emiriah Arab Bersatu (UAE). Bersama dalam pertemuan itu adalah dua "Tun" - bekas PM, Tun Mahathir Mohamad dan bekas menteri kewangan, Tun Daim Zainuddin, bersama bekas Perdana Menteri lain, Ismail Sabri.

Ketiga-tiga bekas Perdana Menteri - Mahathir, Muhyiddin, Ismail - bersetuju bahawa pengkhianat UMNO, Hishammuddin Hussein akan memimpin misi untuk meyakinkan pemimpin Sabah dan Sarawak untuk menarik sokongan daripada kerajaan. Hishammuddin bertanggungjawab menghasut 10 ahli Parlimen BN untuk menyokong Pengerusi PN, Muhyiddin sebagai Perdana Menteri ke-10, tetapi gagal setelah Presiden UMNO, Zahid Hamidi tidak bersetuju dengan langkah tersebut.

Timbalan Presiden PAS, Tuan Ibrahim Tuan Man telah mengesahkan bahawa beberapa tokoh besar pembangkang memang telah bertemu di Dubai. Malah sebelum pendedahan J-Kom, penyokong PN telah mula meraikan perkara itu di media sosial tentang kembalinya kerajaan pintu belakang 2.0 dan percaya bahawa kesepakatan "Langkah Dubai" yang dianggap bijak telah selesai dimuktamadkan.

Mengapa para penyokong setia pembangkang, yang sangat kecewa selepas kegagalan pelbagai langkah (dari Langkah Jakarta ke Langkah London), tiba-tiba begitu yakin bahawa Kerajaan Perpaduan yang dipimpin Anwar akhirnya akan runtuh? Ini kerana bekas pemimpin yang paling korup, namun kaya dan berpengaruh iaitu Mahathir dan Daim, sedang membelanjakan RM750 juta untuk menjatuhkan pentadbiran Anwar.

Selepas kegagalan Muhyiddin untuk menjadi Perdana Menteri ke-10 selepas Pilihan Raya Umum ke-15 akibat keangkuhan dan kejahilannya, skandal Covid bernilai RM600 bilion oleh penjenayah tersebut semasa pemerintahannya yang melalui pintu belakang selama 17 bulan (Mac 2020 – Ogos 2021) telah didedahkan. Wang yang dicuri itu digunakan oleh Bersatu dan PAS untuk memenangi 74 kerusi Parlimen dalam PRU-15.

Setelah siasatan, akaun Bersatu dibekukan dan dirampas oleh SPRM (Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia). Muhyiddin dituduh dengan enam pertuduhan pengubahan wang haram dan rasuah. Menantu lelakinya, Adlan Berhan (yang sepupunya Adam Radlan juga ditangkap kerana peranannya sebagai "pengantara" untuk memperoleh projek kerajaan berkaitan dengan pakej rangsangan Covid-19 bernilai RM92.5 bilion sebagai habuan berbentuk rasuah) telah melarikan diri dari negara ini.

Tanpa pembiayaan daripada Bersatu, PAS terpaksa beralih kepada meminta bantuan Mahathir sewaktu Pilihan Raya Negeri (PRN) enam negeri (Jun hingga Ogos, 2023). Namun, keputusan pilihan raya itu tidak memihak kepada mana-mana parti. PH dan PN berjaya mengekalkan tiga negeri pentadbiran masing-masing. Lebih teruk lagi, gelombang "hijau" yang kononnya dibawa oleh PAS tidak sampai ke Johor, mengurangkan pengaruh PAS kepada hanya negeri-negeri konservatif di bahagian utara Malaysia.

Pelbagai kegagalan untuk menjatuhkan Anwar Ibrahim, daripada cubaan menjatuhkan presiden UMNO, Zahid hingga ingin merampas kerajaan negeri PH, telah memaksa Perdana Menteri untuk menggerakkan buah catur beliau terhadap pembiaya terbesar Mahathir iaitu Daim. Jangan salah faham, si tua licik itu (Mahathir) tidak akan pernah menggunakan kekayaan sendiri untuk sesuatu perkara yang jelas. Dia selalu menggunakan wang daripada proksinya.

Ketika Anwar Ibrahim mengambil alih negara, janjinya untuk memberantas korupsi tidak hanya membuatkan Muhyiddin merasa gentar, tetapi juga Perdana Menteri paling lama berkhidmat - Mahathir. Mahathir, bersama dengan penderma terbesar dan orang kanan paling dipercayainya iaitu Daim Zainuddin, telah dituduh mencuri dan merompak dana negara berjumlah berbilion-bilion dolar.

Sewaktu SPRM memulakan siasatan terhadap Daim yang berusia 85 tahun berkaitan dengan akaun luar pesisir rahsianya yang didedahkan dalam Kertas Pandora; Mahathir yang berusia 98 tahun bersedia untuk berdepan dengan Anwar, mantan protege yang kini menjadi musuhnya di mahkamah atas tuduhan Mahathir mengkayakan keluarganya semasa pemerintahan kuku besinya selama 22 tahun (1981-2003) yang menyaksikan korupsi, nepotisme dan kronisme berkembang.

Seperti Mahathir, yang pernah berkhidmat dua kali sebagai Perdana Menteri (kali kedua selama 22 bulan), Daim juga pernah berkhidmat dua kali sebagai Menteri Kewangan (1984-1991 dan 1999-2001). Daim adalah orang kanan paling dipercayai Mahathir, sehingga bekas Perdana Menteri itu mencadangkan Daim untuk gelaran "Tun" - penghormatan tertinggi di Malaysia - ketika beliau meletak jawatan sebagai Menteri Kewangan pada Mac 1991.

Lebih penting lagi, Tun Daim mengumpulkan kekayaan besar sehingga dia pernah memiliki sebuah bank Swiss - ICB Banking Group - yang mengendalikan kira-kira 222 cawangan dan 130 mesin ATM di seluruh dunia. Di bawah kumpulan perbankan tersebut, ia memiliki 14 bank lain di seluruh Asia. Selain itu, dia dilaporkan memiliki sekurang-kurangnya RM65 bilion saham di pasaran saham Malaysia.

Tetapi, keadaan menjadi kacau bilau apabila SPRM merampas Menara Ilham 60 tingkat milik keluarga Daim pada 18 Disember. Menara tersebut, yang dibina dengan anggaran kos AS$580 juta (RM2.7 bilion), adalah permata mahkota kekayaan Daim. Dan ia dirampas kerana Daim berulang kali enggan memenuhi permintaan SPRM untuk mengisytiharkan harta milik beliau dan keluarganya.

Di bawah Akta Pencegahan Penggubahan Wang Haram, Pencegahan Pembiayaan Keganasan Dan Hasil Dari Aktiviti Haram (AMLA) dan Seksyen 41 Akta SPRM, bukan sahaja pencakar langit setinggi 274 meter itu akan dirampas sehingga 18 bulan sementara siasatan dijalankan, tetapi juga membolehkan harta lain - domestik dan asing - milik Daim serta keluarganya dirampas. Ini secara efektif memotong akses Mahathir kepada dana untuk menjatuhkan Anwar.

Daim telah mengutuk siasatan terhadap dirinya dan keluarganya sebagai tindakan yang tidak adil atau bermotif politik serta mendakwa bahawa beliau tidak mengetahui kesalahan yang didakwa terhadap dirinya. Perkara paling menarik adalah reaksi daripada Tun Dr Mahathir, yang secara sinis berkata, setiap orang dengan gelaran Tun harus disiasat dan harta mereka dirampas jika gagal menjelaskan sumber kekayaan mereka. Mengapa Mahathir begitu prihatin tentang harta Daim?

Ya, Mahathir sangat marah dan berang kerana bukan sahaja Anwar masih menjadi Perdana Menteri ke-10 selepas Krismas, tetapi dia telah kehilangan akses kepada dana itu setelah harta Daim dibekukan. Impian untuk mengangkat sumpah sebagai Perdana Menteri secara pintu belakang yang baharu pada 31 Disember lenyap begitu sahaja. Jika Anwar berani merampas harta milik Daim dan keluarganya, apa yang menghalang PM daripada melakukan perkara yang sama kepada keluarga Mahathir?

Lebih buruk lagi, "Rancangan B", yang diaktifkan dengan cepat setelah pihak berkuasa membekukan aset Daim, juga gagal. Berkat Akta Pembiayaan Keganasan, rancangan awal untuk memindahkan wang sebanyak RM750 juta secara elektronik untuk memberi suapan kepada ahli-ahli Parlimen agar mengisytiharkan "hilang keyakinan" kepada Anwar tidak berjaya. Raja Petra Kamarudin, blogger yang kini menjadi buruan polis berpangkalan di U.K., kemudian dipercayai membawa RM750 juta tunai ke dalam negara.

Wang itu bertujuan untuk memberi suapan kepada 15 ahli Parlimen UMNO, termasuk 2 pembuat keputusan dari parti Anwar sendiri – PKR (Parti Keadilan Rakyat) – untuk membelot, tanpa melanggar undang-undang anti-lompat parti sama seperti kaedah 5 ahli Parlimen Bersatu menyatakan sokongan kepada Anwar sebelum itu. Suapan terbesar, tentu saja, adalah jawatan Perdana Menteri untuk GPS, harga yang Mahathir, Daim, dan Muhyiddin, walaupun dengan tidak rela, harus bayar untuk menyelamatkan diri mereka.

Selain jawatan Perdana Menteri, GPS juga ditawarkan royalti minyak 20%. Sebagai alternatif, RM750 juta itu juga boleh digunakan untuk memberi suapan kepada 38 ahli parlimen "Tahap-2" sebanyak RM20 juta setiap seorang, cukup bagi PN membentuk kerajaan pintu belakang sekali lagi dengan majoriti mudah. Sebenarnya, Mahathir dan Daim sangat terdesak sehingga mereka bersedia menaikkan jumlah itu hanya untuk menjatuhkan Anwar.

Wang tunai sebanyak RM750 juta mungkin kelihatan banyak, tetapi hanyalah kurang daripada 150 juta euro atau 130 juta pound sterling, yang dengan mudah diseludup menggunakan jet peribadi. Lucunya, jet tersebut disekat dalam perjalanan oleh perkhidmatan perisikan asing, dipercayai Agensi Perisikan Pusat (CIA). Walaupun kapasiti Anwar sebagai Perdana Menteri mempunyai akses kepada perisikan tentera, tiada siapa boleh menidakkan kemampuan CIA sebagai pakar dalam pembiayaan keganasan.

Benar, Washington telah menegur Anwar kerana mengambil pendirian keras terhadap tindakan Israel. Tetapi Amerika Syarikat memahami ia hanyalah retorik politik (Anwar sejak itu telah berhenti memuji kumpulan pejuang Hamas setelah menyedari kesilapannya). AS lebih prihatin tentang rejim pro-Iran seperti PAS mengambil alih negara, berpotensi melahirkan ahli kumpulan pemberontak Malaysia-Hezbollah atau pejuang Hamas di rantau ini.

Ini menjelaskan mengapa Raja Petra yang merupakan pro-pembangkang dan pemilik portal Malaysia-Today, telah mula mengutuk AS kerana memberi dana kepada parti politik Anwar. Yang penting, fakta bahawa Mahathir, "pakar strategi terulung" telah menjadi gila dan mengecam tanpa henti kerajaan adalah bukti paling jelas bahawa Langkah Dubai telah gagal sepenuhnya. Namun, persoalan yang masih hangat - di manakah wang tunai RM750 juta itu?

Comments